PYTANIE:Czy istnieje konkretny okres czasu, w którym przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą aby mógł złożyć wniosek w zakresie rozwijania działalności gospodarczej? Jeśli tak to czy dotyczy to prowadzenia działalności w ogóle, czy też konkretnego wpisu do CEIDG?

Aktualnie obowiązujące przepisy rozporządzenia MRiRW z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”  objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. z 2015 r. poz. 1570) nie przewidują literalnie wymogu prowadzenia wcześniej działalności gospodarczej przez wnioskodawcę. Nie ma tym samym również literalnie obowiązku prowadzenia ogólnej czy konkretnego rodzaju działalności gospodarczej zgodnie z klasyfikacją CEIDG. Stanowi o tym § 7 rozporządzenia określający warunki wsparci dla tego typu operacji. MRIRW przygotowało jednak zmianę rozporządzenia, które jest obecnie na etapie uzgodnień, projekt do pobrania http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12286301. Projekt zakłada wprowadzenie obowiązku prowadzenia działalności przez okres 1 roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku o wsparcie na operacje w zakresie rozwoju przedsiębiorczości poprzez rozwijanie działalności gospodarczej.

W ramach oceny zgodności operacji z Programem LGD sprawdzać będzie dodatkowo wymagania odnoszące się do doświadczenia wnioskodawcy. Wnioskodawca wykazać musi, że posiada doświadczenie w realizacji projektów o charakterze podobnym do operacji, którą zamierza realizować, lub posiada zasoby odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, lub posiada kwalifikacje odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, jeżeli jest osobą fizyczną. Opis doświadczenia wnioskodawcy powinien znaleźć się w Biznes planie,  II. Informacje dotyczące zasobów lub kwalifikacji posiadanych przez podmiot ubiegający się o przyznanie, pkt 2.1. Potencjał, wykształcenie i doświadczenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy (dot. operacji w zakresie rozwijania działalności gospodarczej). Analiza dokumentacji aplikacyjnej obejmować będzie również ocenę doświadczenia w kontekście posiadanych zasobów, które będą wykorzystane do prowadzonej działalność gospodarczej. Dokumenty potwierdzające, że podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy stanowią załącznik do wniosku o przyznanie pomocy. Przepisy rozporządzenia nie precyzują jaki dokument ma poświadczać doświadczenie wnioskodawcy oprócz opisu w Biznes planie. Można zatem założyć dowolność wnioskodawcy który ma załączyć taki dokument, który potwierdzi spełnienie warunków przyznania pomocy. Ważne aby dokumenty załączone do wniosku dotyczyły jednak doświadczenia w zakresie planowanej operacji, która nie koniecznie musi pokrywać się z dotychczas prowadzoną działalnością. Dowody tego rodzaju mogą obejmować zaświadczenie wydane przez właściwy organ, zaświadczenia od pracodawców, referencje zrealizowanych usług/dostaw/robót lub inne odpowiednie dokumenty, o ile wyraźnie określono w nich charakter danej działalności. Finalnie, należy również przypomnieć o wyłączeniu z możliwości otrzymania się o pomoc w okresie jeżeli nie upłynęło co najmniej 2 lata od dnia przyznania temu podmiotowi pomocy na operację w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a, czyli premię na rozpoczęcie działalności gospodarczej.