PYTANIE:  Jeśli beneficjentem jest Stowarzyszenie a partnerem jednostka sektora finansów publicznych to my w naszych kryteriach mamy aby partner występował w kosztach jak traktowany jest wtedy ten koszt.

Na wstępie należy wskazać, że w LSR nie dokonano zdefiniowania jaki ma być status partnerstwa preferowanego w lokalnych kryteriach wyboru.  W LSR nie dokonano zdefiniowania również zakresu współpracy. W kryteriach wskazuje się na przykładowe elementy tj. wkład finansowy,  rzeczowy lub nieodpłatna praca własna partnera/ów. Pozostawiona została zatem dowolność podmiotom w wyborze i wskazaniu zakresu współpracy. Na potrzeby doradztwa warto rekomendować takie podejście do partnerstwa jakie opisuje się poniżej. Taki sposób współpracy jest bowiem najcenniejszy z punktu widzenia realizacji celów LSR.

Projekty współfinansowane ze środków EFRROW (PROW 2014-2020) mogą być realizowane oczywiście przez jeden podmiot; wniosek indywidualny jedynie we współpracy z innymi podmiotami. To jest najczęstsza forma.

Projekty współfinansowane ze środków EFRROW (PROW 2014-2020) mogą być realizowane również przez kilka podmiotów w formie partnerstwa, na podstawie porozumienia albo umowy o partnerstwie. Strony umowy (porozumienia lub umowy o partnerstwie) ponoszą odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy w zakresie przypisanych zadań, jednakże to Partner wiodący ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłową realizację Projektu, w tym za  poprawność rozliczeń finansowych, nawet w sytuacji, gdy przekazuje Partnerowi odpowiednią część dofinansowania na pokrycie jego wydatków. Takie działanie jest urzeczywistnieniem jednej z bardzo istotnych zasad horyzontalnych dotyczących wykorzystania funduszy strukturalnych, wskazanej w przepisach rozporządzeń unijnych. Przedstawione regulacje w zakresie projektów partnerskich wynikają z przepisów art. 33 ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów operacyjnych polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. poz. 1146, z poźn. zm.)

Pytanie tylko czy w naszym przypadku rekomendowanym z uwagi na inne wysokości środków kwalifikowanych dla JST (63,63%) i NGO’s (100%)?

W ramach LSR określono lokalne kryteria wyboru operacji w ramach poddziałania 19.2. LGD dokonało podziału na trzy grupy kryteriów wyboru: Lokalne kryteria wyboru w zakresie zakładania działalności gospodarczej „PREMIA NA START”, Lokalne kryteria wyboru w zakresie rozwoju przedsiębiorczości oraz Lokalne kryteria wyboru „duże projekty”, a w nim kryterium 14. Partnerstwo lokalne/Umowa o partnerstwie dołączona do wniosku. Kryterium premiuje projekt, który jest realizowany w partnerstwie z podmiotem reprezentującym inny niż Wnioskodawca sektory (społeczny, gospodarczy lub publiczny). Uwaga! Partnerstwo w operacji rozumiane jako wkład finansowy,  rzeczowy lub nieodpłatna praca własna partnera/ów.

Współpraca podmiotów uczestniczących w realizacji projektu może być organizowana w różnych formach, w zależności od stopnia zaangażowania danej instytucji oraz etapu realizacji konkretnego przedsięwzięcia. I tak współudział podmiotów w realizacji projektu może polegać na:

  • poparciu dla celów projektu (np. w formie listu intencyjnego, deklaracji poparcia, porozumienia, umowy przedwstępnej) wyrażonym przez podmioty, których udział jest uzasadniony z punktu widzenia efektów projektu;
  • udostępnieniu przez inny podmiot zasobów ludzkich, technicznych i organizacyjnych
  • do realizacji projektu;
  • przekazaniu wkładu finansowego przeznaczonego na realizację zadania niebędącego zadaniem własnym donatora;
  • zaangażowaniu kapitału prywatnego w realizację projektu;
  • zlecaniu zadań publicznych innym podmiotom spoza sektora finansów publicznych;
  • zakupie towarów lub usług od innych podmiotów.

Dodatkowe punkty otrzymamy za zapewnienie, że operacja będzie realizowana w współpracy z inną organizacją pozarządową (sektor społeczny) w postaci użyczenia zasobów kadrowych lub wiedzy praktycznej w realizacji określonych zadań. Przykładem może być nawiązanie współpracy wnioskodawcy ze stowarzyszeniem zajmującym się świadczeniem usług przewodnictwa turystycznego i zorganizowane zostaną wspólnie warsztaty krajoznawcze lub wycieczki z przewodnikiem. Innym przykładem współpracy może być użyczenie terenu nieruchomości na cele realizacji operacji przez gminę organizacji pozarządowej składającej wniosek o pomoc. 

Partnerstwo oznaczać powinno zaangażowanie we wspólną realizację projektu co najmniej dwóch samodzielnych, niezależnych podmiotów, wymienionych we wniosku o dofinansowanie projektu, których udział jest uzasadniony, konieczny i niezbędny, gdyż może przyczynić się do osiągnięcia celów projektu w wymiarze większym niż przy zaangażowaniu w jego realizację jedynie wnioskodawcy, spowodować synergię albo umożliwić całościowe potraktowanie zagadnienia, którego dotyczy projekt. Przy czym wspólna realizacja projektu polegać może polegać na wniesieniu przez partnerów do projektu zasobów ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych, stosownych do zakresu wykonywanych zadań. Wdrażanie projektu partnerskiego może odbywać się na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie z zastrzeżeniem, że stronami porozumienia albo umowy o partnerstwie nie mogą być podmioty wykluczone z możliwości otrzymania dofinansowania, np. na podstawie art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) albo art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 769) oraz podmioty powiązane w rozumieniu Załącznika l do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych). Niemożliwe jest również zawarcie partnerstwa przez dany podmiot z podległą mu jednostką organizacyjną. Poszczególni partnerzy muszą być podmiotami od siebie niezależnymi i odrębnymi (tj. żaden z podmiotów nie może mieć realnego wpływu na decyzje podejmowane przez drugi podmiot), tym samym za partnerstwo nie będą uznawane porozumienia jednostek samorządu terytorialnego z jednostkami i zakładami budżetowymi, które zostały przez nie utworzone. Partnerem w projekcie może być wyłącznie podmiot wymieniony w katalogu beneficjentów danej operacji w ramach LSR.

Takie rozumienie tego kryterium wyraźnie wskazuje, że nie chodzi w tym przypadku o partnerstwo rozumiane rygorystycznie jako partnerstwo publiczno-prywatne. To pojęcie jest bowiem zastrzeżone do przepisów ustawy z dnia 28 lipca 2005 roku o partnerstwie publiczno – prywatnym. Ustawa ta definiuje PPP jako opartą na umowie o partnerstwie publiczno – prywatnym współpracę podmiotu publicznego i partnera prywatnego służącą realizacji zadania publicznego, jeżeli odbywa się na zasadach określonych w tej konkretnej ustawie.

W przypadku partnerstwa na potrzeby wdrożenia LSR chodzić będzie o nawiązanie współpracy (partnerstwa) z innym podmiotem w celu skutecznej i efektywnej realizacji operacji, która będzie finansowana ze środków LSR. Wspólna realizacja tej operacji jest konieczna z uwagi na spełnienie wymogów zgodność operacji z Programem (PROW 2014-2020) określonych w rozporządzeniu MRiRW z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz.U. z 2015 r. poz. 1). W § 4. wskazuje się, że pomoc jest przyznawana podmiotowi spełniającemu m.in. warunek posiadania tytułu do nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy. Dodatkowo, podmiot ten wykaże, że posiada doświadczenie w realizacji projektów o charakterze podobnym do operacji, którą zamierza realizować, lub posiada zasoby odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, lub posiada kwalifikacje odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, jeżeli jest osobą fizyczną. Może się zatem okazać, że nawet pomimo chęci realizacji ciekawej operacji przez stowarzyszenie nie będzie ono samo wstanie spełnić ww. wymogów podlegających ocenie na etapie zgodność z Programem. Konieczne będzie zatem wskazanie tych wymogów w formie umowy o współpracę z innym podmiotem tj. np. gminą która udostępni grunt na cele realizacji zadania publicznego, lub zasoby kadrowe na cele utrzymania trwałości operacji inwestycyjnej przez okres wskazany w przepisach prawa (tj. co najmniej 5 lat od płatności końcowej na rzecz beneficjenta).

Finalnie, należy wskazać że krytyczne znaczenie dla wyboru formy partnerstwa będą miały zasady rozliczenia projektu. Rozliczenie kosztów odbywać się będzie na podstawie kryteriów przewidzianych dla statusu prawnego wnioskodawcy. W przypadku gdy wniosek o pomoc będzie składał podmiot, który wykazywać będzie że poszczególne zadania wykona sam jedynie posiłkując się dodatkowymi osobami lub zasobami nie będzie wątpliwości że poszczególne koszty w ramach zestawiania finansowo-rzeczowego powinny zostać rozliczone według jego statusu prawnego tj. 100% kosztów kwalifikowanych dla NGO’s. Jeżeli natomiast  zwarta zostanie umowa partnerstwa, budżet Projektu może zostać rozliczony z podziałem na Partnera wiodącego i Partnerów, czyli np. również gminę która zrealizuje określone zadania w ramach projektu - utrzymanie porządku na terenie siłowni - w zakresie przewidzianym dla JST, 63,63% kosztów kwalifikowanych. Rekomendowanym rozwiązaniem będzie określenie w umowie partnerstwa, aby partnerzy współuczestniczyli w realizacji projektu, lecz nie pełnili roli podmiotów upoważnionych do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych w projekcie.